Ankor whut whut?! En toetoeeeet: Vietnam, bam! - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Mara Rosendahl - WaarBenJij.nu Ankor whut whut?! En toetoeeeet: Vietnam, bam! - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Mara Rosendahl - WaarBenJij.nu

Ankor whut whut?! En toetoeeeet: Vietnam, bam!

Door: Mara

Blijf op de hoogte en volg Mara

30 Juli 2011 | Vietnam, Mui Ne

Fijn zo, beginnen met een knaltitel..

In ieder geval, hallooo!
Dit keer vanuit Vietnam, aan het strand in Mui Ne.

Eerst nog even over Ankor Wat.
Dat wat zo ontzettend mooi! Oude tempels, verhalen, reliefs, bomen vergroeid met tempels en.. zon!
Deze combinatie is vrij heftig, maar is het zeker waard! Totaal uitgevloerd kwamen we thuis en we hadden alleen nog maar de kleine route gedaan.. Hier moet je dus mininmaal 3 dagen vertoeven en het liefst ook de sunrise meepakken. Dat hebben wij maar even overgeslagen.
Toen we terugkwamen stond de man van ons hotel (beste hotel ooit!!) ons op te wachten. Hij had de tuktuk geregeld ('when you take my tuktuk, it is only warm. You don't loose stuff and you are only happy' ) en wilde weten of het was bevallen (how was tuktuk? Back already? Why? You don't want to see sunset from mountain??)
Binnen no time zaten wij dus weer in dezelfde tuktuk richting een of andere berg waar we de sunset zouden kunnen zien. De tuktukker moest haasten, want we konden maar tot half 6 naar boven.
Toen bleek dat de berg in het Ankor complex was. 'You show ticket?' zei de lieve tuktukman. Helaas hadden wij ons even snel omgekleed en zaten de tickets in onze andere kleren.
De paniek sloeg toe: 'ooh i'm so sorry i don't tell you to bring ticket!' waren de woorden van de tuktuker. Totaal niet zijn schuld natuurlijk. Goed, wij onderweg nog even gestopt en toen kwam het:
'can you please help me?' zei meneer tuktuk met nog steeds diezelfde paniek in zn ogen. 'Please don't tell the hotel that I forgot to ask your tickets? please help me?'.
Het was zo sneu.
We hebben ons in het dorpje laten afzetten zodat niemand ooit geweten heeft dat we niet maar de sunset zijn geweest. (Het ging overigens ook heel hard regenen en er was geen zon te zien: yahoo!)
'S avonds hebben wij cambodjaans gebbqt, heel interessant. Op een soort mini-bbq op tafel. Heel blij zette meneer een mandje vlees voor ons neer, met sateprikkers (hierop stond watvoor vlees elk hoopje was): Beef, Chicken, Squid, Crocodile & Snake. Yum.

Cambodja vonden wij erg leuk! Totaal niet vies en van stank was ook vrijwel nooit sprake. Minpuntje was wel dat er veel kinderen werden ingeschakeld om kaarten ed te verkopen. 'Sir, one dollaaaaah, whee yoh froom? Amerika? Australia? give me dutch coin? Lady..one dollaaaahh'
Vaak stond de moeder ergens op een hoekje te wachten.
Wij waren goed voorbereid en hadden een zakje ballonnen meegenomen om uit te delen. Binnen no time was het zakje leeg, uit alle hoeken schoten kindertjes. Wel waren ze erg blij met hun ballon!

Nog even een vlindertuin bezocht maar toen was het tijd om Cambodja en de leuke Amsterdammers die we in ons hotel hadden ontmoet gedag te zeggen.
Op naar Vietnam!
Deze reis verliep voorspoedig: overstappen in Phnom Penh, waar we om 5 uur 's ochtends met heel veel moeite de meest smerige banana pancake ooit hebben weten te bemachtigen, en vervolgens door naar Ho Chi Min City.
Zodra we de grens over waren begon onze busdriver als een gek te toeteren overal, de hele tijd, zonder reden. Wat blijkt? Dit is Vietnamees.. HCMC is belachelijk druk. Er zijn 10 miljoen scooters (en 8 miljoen mensen) als we onze taxidriver moeten geloven. Overal scooters, overal! Oversteken is dan ook erg interessant. Het idee is: gewoon gaan! Als je maar niet aarzelt en geen schijnbewegingen maakt moet het goed komen..
Okidoki, doen we.
Het went wel, heus. In HCMC hebben we vooral veel koffie gedronken bij een superschattig tentje waar ze kansarme mensen opleiden en een baan geven (he, wat lekker fifteen!). Ook zijn we naar een restaurantje geweest met hetzelfde concept, heerlijk eten!
Stiekem hebben we ook nog gebowld, met de Vietnamese youngsters.. en ja, ik heb Nando laten winnen (grmbl..).

In HCM was, behalve het museum over Ho Chi Min (niet de moeite waard), verder niet bijster veel te doen op het eerste gezicht (er zijn hier alleen maar scooters?!) dus besloten we af te reizen naar het zuiden.
De Mekong Delta.
Hup, breng ons maar naar het busstation, dan kopen wij daar gewoon met de locals een buskaartje naar Can Tho, geen probleem.
Was ook geen probleem, ging best goed! En de babykakkerlak die ook mee ging naar Can Tho hebben we tot nu toe nog niet teruggevonden in onze backpacks, dus dat zal ook wel goed zijn.

Can Tho is een bruisend stadje aan het water, met veel muggen en veel fruit!
Meteen maar een boottochtje geboekt bij ons hotel. 'okaythankyou, tomowwow pickuptimee 5 serty. okay?'?
-'vijf watte?'
'Five serty yes?' (meneer tekent op papiertje een 5, een dubbele punt, een 3 en een 0).
-'ohh early hea?'
'yeesss see the sunriseee :D'
Awesome.
Gewoon doen, die wekker zetten om 4.50!
Ietwat verdwaasd en ach, geef het een naam, noem het chagrijnig, stapten we achter onze gids en het bootvrouwtje aan.
Goede gids trouwens 'ghee ghee sunrise' en 'ghee gasstation' werden afgewisseld met 'ehh I forgot'.
Maar de reis was prachtig!
Floating markets bezocht, dit keer de echte, met echte producten (fruit, aardappelen, uien, pompoenen etc) en nog leuker: echte locals die het spul kochten! Mooi gezicht, al die onderhandelingen en het gegooi met vruchten van boot naar boot.
Ook kregen wij van onze bootvrouw allerlei fruit om te proeven. Ze had 1 mes waarmee ze werkelijk alles kon! Hatseflats, van ananas met schil naar eetbaar kunstwerkje.
Onze gids gaf het dan aan ons 'here, pineapple :D'.
We hebben rijstvelden bekeken en een fabriek waar ze van rijst noodles maken, erg leuk.
De tocht duurde totaal 8 uur en we waren helemaal kapot haha! Om 4 uur gegeten en om 6 uur even liggen (otw: naar bed..) Wild zijn we.

De volgende dag wilden we wel weer verder en zijn we weer met de local bus naar HCM gegaan, zodat we vanuit daar door konden naar Mui Ne, de kust. Het eerste stukje was prima, maar toen we in HCM moesten overstappen zaten we in een klein gammel busje, onze tassen werden ergens onder een stoel gepropt en de raampjes gingen open (geen airco, whut whuuut?). Het busje was vrij leeg toen we vertrokken. Was!
Onderweg TOEEET haalden onze fijne man nog allerlei mensen op die langs de weg zaten te wachten (waarschijnlijk konden ze dan voor een klein bedragje -dat meteen naar het mannetje zelf ging- mee).
Huppaaa komt u maar! Vrouw met stinkvrucht? Dit is uw bus!
TOEEEET, rokende mannen zijn ook welkom hoor! toetoetoet, drie kippen? Waarom niet!
En dan denk je vol te zitten.. gaat de goede vent gewoon door! Er passen toch zeker 4 mensen in het gangpad? Ahum. Niet echt een ideaal tripje dit (hoewel er een erg lieve baby achter ons zat).
Echt leuk werd het toen er een meisje, een half uurtje voor de eindhalte, lichtelijk moeilijk kijkend naar voren kroop. De rokende man naast haar keek ietwat geschrokken.. en jaaahoooor! Het kotszakje! Helaas wist ze daar geen raad mee en de rijst met lichaamssappen vlogen door het busje. HEL(P)!
Blij was ik, toen we in Mui Ne aankwamen. Vandaag hebben we lekker een brommertje gehuurd.
Af en toe stormt het hier ernstig, vallen er kokosnoten uit de bomen en hangt iedereen aan zn parasol (bij wijze van tegenhouden) maar zolang je een beetje in het midden van de weg rijdt en goed toetert.. :D

Morgen gaan we de Red en White Sanddunes bekijken, schijnt mooi te zijn. En nog even in de zon liggen.. als die er is!

Maar vertel, hoe is het met jullie?
Simone, dat pakketje bevat een tas van nando en schoenen van mij! Gekocht in Hong Kong en te zwaar om de hele reis mee te nemen. Neem gerust een kijkje hoor! haha

Veel liefs vanuit Vietnam :)
xx

• 30 Juli 2011 - 12:57

Joehoe!!:

OOOOOOoooowwwaaauwie!!

En ik heb nog welgeteld 8 minuten om van hier fris en fruitig in het restaurantje te verschijnen! Dus. We doen het zo: ik ga daar nu heen. Ik ga daar denken aan het hierboven geschreve, dus aan jullie. Jullie denken aan mij, in het restaurantje (terwijl jullie in de zon liggen, dit lijkt mij daarom niet meer dan redelijk). Dan kom ik op een bepaald moment weer thuis en dan komt er een lang verhaal hier te staan. Goed? Goed. Nu zijn het er nog maar vijf. Liefjes, wat een heerlijkheid. Wat een smulverhaal en genietgenietgeniet!! Een heeeeeeele dikke kus van mij. Mees is lief en gevaarlijk voor je nek (zie:het slalommen tussen je benen als je loopt) kus

• 30 Juli 2011 - 19:54

Marijke:

Hi schatten, heb jou Maartje net gesproken via Viber. Te gek gratis bellen of chatten met Whatsapp. Wat hebben jullie weer veel meegemaakt!!! Prachtige foto's ook. Wij zijn ook uitgevloerd van onze eerste dagen in Delhi. Allemaal heel overweldigend en niet te geloven wat we allemaal gezien hebben en heet!!!! We blijven er nog een dag en gaan dan naar Agra naar de Taj Mahal. Nou dag moppies. Kus mama en Dick

• 31 Juli 2011 - 15:06

Michou:

Bereid je maar voor, vietnam is scooterland. Ga je niet aan ontkomen! Alvast veel plezier in Hoi An ;) xx Michou

• 31 Juli 2011 - 16:20

Danine:

Hoorde van Simone dat jullie gebeld hadden, jammer dat ik jullie niet heb kunnen spreken!! De foto’’s zijn echt mooi, ik wil ook op vakantie naar boomstammen en tempels kijken in plaats van naar de varen in de tuin. Maar goed het schiet hier wel lekker op, wanden zijn gestuukt en de muur is er uit en jawel het huis staat nog! En allemaal dankzij de behulpzame architect en gemeente, (iedereen was op vakantie dus zoek het maar uit.. )

Ben wel nieuwsgierig naar de Cambodjaanse BBQ, is dat te eten slang en krokodil?? (Lijkt me lekkerder dan de made). Ik hoop dat jullie nog veel plezier hebben. Xxxxxx Danine

• 01 Augustus 2011 - 02:03

Rog:

Halloo!
    Goed verhaal!! De maandagochtend op werk begint een stuk beter met 'n leuk stukje lezen (ja ik had 'm bewaard voor vandaag, geen grap).
    Jullie moeten wel echt naar Ha Long Bay, is dat beloofd? Want ik weet niet of ik dat ooit ga doen, dus moeten jullie er heen om 1) het te doen zodat ik kan luisteren naar jullie mooie verhalen en 2) mij over te halen! :)
    Wel flauw dat de tas en de schoenen verstoten zijn ;)
    Genietse van jullie reis!! Oh en Maar, 20 oktober moet je in Hong Kong zijn: zwanen meer door Chinees ballet geballet!!
    Dikke kus!

• 01 Augustus 2011 - 16:19

Hoi Lieverds
    Wat een avonturen weer. Ik ga een klein avontuur beleven, vanavond vertrek ik heerlijk voor een paar dagen naar Laag-Soeren. Ik houd me natuurlijk wel op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!
    Heel veel plezier nog en tot schrijfs.
    Liefs Simone

• 01 Augustus 2011 - 16:20

P.S.
    Wat een prachtige foto's. Zo beleef ik het zelf ook een beetje.

• 01 Augustus 2011 - 21:27

Hoi lieverds,
    Ik zit nu achter de laptop in Laag-Soeren.
    De techniek staat voor niks tegenwoordig. Dan kan ik jullie een beetje in de gaten houden.
    Liefs simone

• 02 Augustus 2011 - 09:52

René:

Alweer zo'n prachtig verhaal met even zo mooie foto's, ik zou er bijna jaloers van worden.
    Maar goed het is hier nu eindelijk ook goed weer en ik ga misschien een paar dagen weg, dus als je niets hoort op de volgende fantastische verhalen dan weet je hoe dat komt.
    In ieder geval geniet ervan want voor je het weet ben je weer thuis.
    Pap

• 03 Augustus 2011 - 20:23

Dick:

Veel plezier en Nando het staat erop.