Accepteren = genieten! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mara Rosendahl - WaarBenJij.nu Accepteren = genieten! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mara Rosendahl - WaarBenJij.nu

Accepteren = genieten!

Door: Mara

Blijf op de hoogte en volg Mara

15 Juli 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Hallooooo!

We zijn er hoor, in HongKong, bij Rinske thuis, heerlijk achter het laptopje.
Hoe we er gekomen zijn is een wonder.

Opzich is het natuurlijk geen ideale start van de vakantie als de een twee huizen moet verhuizen na een deadline en tentamenweek, terwijl de tweede bezig is aan zijn bachelorscriptie, maar hee: acceptatie.
De nacht voor ons vertrek bestond dus voor Mara uit het pakken van haar tas (even voor de duidelijkheid: dit is officieel een zeer slecht idee, ik schoot al in de stress als ik een nachtje in Delft zou slapen, waar ik gewoon een kast met spullen had) en voor Nando uit het afmaken van zijn bachelorscriptie (ik hoef niet uit te leggen waarom dit niet ideaal is denk ik?).
Gelukkig stond onze ride de volgende ochtend braaf voor ons (verkeerde) huis en was er overal file..
Maar die laatste heeft pap handigerwijs weten te omzijlen zodat we toch nog redelijk op tijd op Schiphol stonden. Phiew!

Toen lekker vliegen met Aeroflot, gewoon omdat Russen zo aardig zijn.
Grappig feitje: blijkt dat de Russen die ik ken dus gewoon een uitzondering vormen! Verder niks mis met de vliegtuigen hoor, kon mn tape gewoon in mn tas laten en ook de films waren Engels (Ster, mag jij even raden welke film ik heb gezien ;)).
Goed slapen, was ons idee, want dat zou een eventuele jetlag verminderen. Echter, als iemand elke 10 seconden minstens 1 keer (ja ik heb het bijgehouden) probeert over te geven (ik geloof dat het een hoest moest voorstellen, maar zo klonk het niet), is slapen moeilijk.
Als dan ook nog eens de enige persoon in het vliegtuig die besloten heeft het 'gordijntje' van het raam (die zich toevallig -heel gek- naast de zon bevond) open te laten, op dezelfde rij blijkt te zitten is dat dubbel balen.
Ook hier geldt: acceptatie.

Aangekomen in Moskou ontmoetten wij Tjuk, een 17 jarig, lieflijk nederlands-chineesje. Hij ging al voor de 18e keer naar HK en had wel wat tips.
In HK stond hij dan ook braaf (al 20 min.) op ons te wachten buiten het vliegtuig om ons te vertellen waar we onze stempel voor HK moesten halen (gek genoeg liep iedereen die kant op).

Pinnen, het treintje in en gaan!
Rinske bellen en jawel: daar zijn we, Hong Kong!! Het was zo ongeveer half 11 's ochtends, dus we hadden nog een heerlijke dag voor de boeg.

Helaas mocht Rinske niet te hard geknuffeld, want ze heeft een gekneusde rib (er is een Chinees op haar gevallen tijdens een rit op de banaan -in zee-, tsjah: acceptatie).
Met de langste roltrap van Hongkong (en tevens van de wereld!!) gingen we naar het huis van Rins en Koene. Superleuk, in soho! Yoghurt ijs gekocht (die chineesjes zijn immers allemaal aan de lijn); de buurt verkend; foto's gemaakt van dikke katten en gedroogde stinkvis; het uitzicht bekeken vanaf de piek (mooi! hoog!) en uiteraard de lichtshow van de skyline bekeken!
Daarna cocktails gedronken met de vrienden van Rins en Koene om vervolgens (na 22.00) in de rij te staan voor de lekkerste sushi van HK voor de halve prijs! Ole!
Ze hadden ook dingen zonder rauwe vis en het was inderdaad heerlijk!

Na deze geslaagde dag fijn slapen, want: vroeg weer op! Dat is goed voor de jetlag..

Hmmjah, vroeg op werd zo'n uurtje of half 12.. maar lekker geslapen hebben we zeker!
Vandaag zonder Rinske op pad gegaan (spijbelen van werk kan immers niet zomaar elke dag..). Rins had wel heel lief een briefje met tips en routes opgeschreven (die wij vervolgens verkeerd hadden geinterpreteerd waardoor we wel 4x dezelfde trap op en neer zijn gegaan, lekker lekker).
Toen we het eenmaal gevonden hadden hebben we de Wong Tai Sin tempel en het Chi Lin klooster bezocht. Ook kwam er zon! Wel leuk na al die regen (ik weet dat het in Nederland erger is maar wilde het toch even kwijt).
Toen weer afgesproken met Rins en heerlijk over nachtmarktjes gelopen.
Nan heeft eindelijk zijn mooie leren tas gekocht en Rinske is een heuze afdingkoningin ('I am Hongkong people, hee?'). Leuk!

Nu slapen, morgen vroeg op.. is handig voor de jetlag!

Geleerd:
- Chinezen (uit Hongkong, dus eigenlijk kantonezen?) geven alles aan met twee handen, ook je wisselgeld.
- Ze botsen tegen je aan omdat het kan.
- Paraplu's staan te koop onder 'UV-protection.
- Chinezen en paraplu's gaan, hoewel ze ze blijkbaar het hele jaar door gebruiken, niet samen (GEVAAR!).
- Marktvolk is eng.
- Ze kennen hier niet zoiets als 'persoonlijke ruimte'.
- Kakkerlakken komen 's avonds tevoorschijn.
- Chinese vrouwen -op Moscow airport-vinden het fijn om tampons te verwisselen met de deur open (jammer).
- Als je pint in HK moet je je pinpas terugvragen, anders wordt ie ingeslikt, Nando is dus ook zijn pinpas kwijt.

conclusie: Acceptatie = genieten!

p.s. Simone, wat geweldig van Ali!
Superfijn, een enorme opluchting!

• 14 Juli 2011 - 17:56

Laurien:

Wat een super gaaf verhaal al zo in het begin van jullie vakantie! Kijk uit naar meer :) voor nu geniet ervan! Vandaag was het weer hier echt bar en boos :( DiKke x lau

• 14 Juli 2011 - 19:46

Nonna:

Lieve globetrotters,
    Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. En dan meteen weer eropuit, cool hoor. Is Hongkong een multiculturele stad of wonen er alleen maar Chinezen? Welke belangrijke invloeden van buitenaf zijn er?
    De twee oudjes uit Amsterdam-West tijdens herfstachtig en stormachtig, maar wel spannend, weer.

• 15 Juli 2011 - 08:53

René:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
    Wat een pech van Nan z'n pinpas, lukt het wel verder met die van Mara?
    In ieder geval, geniet ervan en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Trouwens erg leuk geschreven.
    Pap

• 15 Juli 2011 - 11:27

Diny Beenen:

Wat een verhaal al meteen terwijl je er net bent Mara.. Geniet ervan en doe Rinske de groeten.

• 15 Juli 2011 - 17:03

Ja, Je Zus Hier..:

whiehoeeeee!! Jeeej!! Een verhaal!! En wat een fijne! Wat heerlijk! De kotsende man, de stress vooraf (en o o o, wat zien jullie er uit liefjes! op die foto in het klooster! Ik voel me toch een beetje verantwoordelijk als bezorgde zus jullie hier even subtiel op te wijzen. Ook hier geldt; acceptatie maar ik zou vooral ook zeggen: hou eens op met dat vroege opstaan. Uitrusten jullie!!). Maar we gaan verder, want wat een interessant staaltje antropologie vond ik daar onderaan het verslag; De vrouwen en de Tampons.
    Wauw.

En de pas....ooooooodepas. ("ohnee!")
    Wat superkut zeg. Kan Rinske hem niet terug jatten bij die bank? Doe je haar trouwens de groeten van mij? En wanneer gaan jullie weer doorreizen?

Ook heel leuk: de foto's erbij, van de trein bijvoorbeeld. En hoe is het inmiddels met de jetlag? Uitgebleven? (misschien hadden jullie er al eentje opgelopen, gewoon thuis, en is ie nu weer recht getrokken)

Meesje is heeeeeel erg lief. Hij heeft vanochtend lekker in de gang gekotst. Doet ie dat ook weleens bij jullie? Verder maak ik foto's van hem en een daboek(je) dus jullie hoeven niets te missen, fijn he? Misschien kan ik ook een waarbenjijpaginaatje voor hem maken! :). Jaaa! Dat is ook leuk natuurlijk! Hoe dan ook. Hij voelt zich al thuis en ik vrees voor de dag dat jullie hem weer komen halen (Els zal net als Joos en net als ik de komende drie jaar streng aan de holistische druppels moeten...en dan is het nog maar de vraag of het goed gaat komen).

Goed, lieve schatten, gaan jullie Hong Kong fijn onveilig maken en denk af en toe aan mij als je de zoveelste lekkerste sushi aan je stokje prikt (mag niet natuurlijk!!). En morgen weer fijn een nieuw avontuur graag. Dankje.

Heeeeeeeeele dikke knuffels! (over knuffels! Wat was dat nou voor idioot verhaal van Rins en de banaan en de Chinees?! Mijn God! Sterke Rins! Ja dat kan zomaar gebeuren natuurlijk, niets geks aan eigenlijk ook.. :s..whaaa!)

Dikke kussen en tot schnell, other time, same place. En geniet!!!

• 15 Juli 2011 - 23:04

Dick:

Dus hoef ik geen geld over te maken aangezien je niet bij je geld kan?

• 16 Juli 2011 - 11:44

Simone:

Hoe is het? Zijn jullie alweer verder op pad?
    Nan als het je lukt om op de een of andere manier contact op te nemen met Jim. Hij had problemen met ing (tancodes) en belastingdienst en kon nergens bij omdat het allemaal op jouw naam staat. Ik probeer hem zo goed mogelijk te helpen maar kan natuurlijk niet veel doen. Hij ging het proberen op te lossen.
    Moet er iets geregeld worden hier, nu je niet bij je geld kan? Misschien kan ik geld overmaken naar de rekening van Mara? Ik hoor/lees het wel.
    Groetjes en veel plezier!

• 17 Juli 2011 - 12:03

Marijke:

Hi lieve schatten,
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt? Via whatsappjes en viber hebben we al veel contact gehad, maar zo'n uitgebreid verslag geeft nog een beter beeld van jullie reilen en zeilen.
    Gelukkig heeft Nando zijn bankpas weer terug!!!! (Ik had wel even de zenuwen). Jullie zitten alweer in Bangkok. Nou lieve schatten ga heerlijk genieten. Dikke kus ook van Dick xxxxx

• 18 Juli 2011 - 14:29

Sterre:

haha, sowieso burlesque :) wat een avonturen!